BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Kan du sætte retning og rammer for visionær og strategisk ledelse i et højt specialiseret tilbud og på samme tid sikre borgernes og personalets trivsel og udvikling?
Kan du facilitere medarbejderne, så de lykkes med både drift og udvikling i en organisation båret af principper om selvorganisering, selvledelse og netværk?
Kan du skabe commitment som den dygtige leder, du er, og dermed skabe en arbejdsplads for ca. 80 dygtige medarbejdere, hvor sund kultur, stærkt fællesskab og kerneopgaven er i centrum? Og har du modet til at udøve ledelse i fællesskab!
Så er du måske en af de to ledere, vi søger til Bo-, Aktivitets- og Læringscenter Nord.
Vi søger to ledere med forskellig faglig profil, der sammen skal udgøre et ligestillet og fælles ledelsesteam båret af forskellige roller, kompetencer og opgaver. Det er vores overbevisning, at ledere, der formår at forene kræfterne i en fælles ledelseskultur, har bedre forudsætninger for gode resultater.
Bo-, Aktivitets- og Læringscenter Nord består af botilbuddene Fønixgården og Fjordbo med i alt 30 døgnpladser beliggende med 24 boliger i Bremdal by og 6 boliger på Jegindø.
Bo-, Aktivitets- og Læringscenter Nord har et samlet årligt budget på 37 mio. kr. og er organisatorisk tilknyttet Handicap, Social og Psykiatri.
Der er tale om højt specialiserede tilbud til voksne med svær udviklingshæmning. Begge tilbud er organiseret som helhedstilbud og består af et døgntilbud og et aktivitets- og samværstilbud, som tager udgangspunkt i den enkelte borgers dagsform, behov og ønsker til et indholdsrigt hverdagsliv.
Det er vores fornemste opgave er give borgerne en dagligdag, hvor livet leves bedst muligt.
Hos os handler fremtiden om faglig ledelse, mindre detailstyring og bedre velfærd til borgerne.
Ledelsesteamet skal kunne favne, lede og udvikle Fønixgården og Fjordbo i en retning, hvor ledelse skal være synlig, nærværende og konkret. Hvor opgaven sætter holdet - og hvor ledelsen skal være facilitatorer, der styrker tillid, samarbejde og ansvarlighed. Det er centralt, at faglig ledelse tæt på medarbejderne er højt prioriteret.
Det specialiserede socialområde i Struer Kommune er i en forandringsproces målrettet den bedste løsning af kerneopgaven i et fremtidsperspektiv. Det handler både om den ledelsesmæssige organisering og de pædagogiske strategier. Vi bryder grupper og nuværende funktioner op for at undersøge, om vi ved nye tilgange og ændret organisering og mindset kan tilføre tilbuddet mere værdi og på samme tid opnå bedre resultater.
Selvorganisering og selvledelse er vores mindset og skal bane vejen for en organisation, hvor ledelse og medarbejdere stoler på hinanden, og hvor lederne lader medarbejderne træffe beslutninger om spørgsmål, der normalt er forbeholdt ledelsen. Samarbejdet i selvorganiserede organisationer bygger på klart definerede roller, hvor faglighed, ansvar og frihed går hånd i hånd.
Faglig profil i Bo-, Aktivitets- og Læringscenter Nord
LA2U er en af de primære pædagogiske arbejdsmetoder, som sammen med bl.a. KRAP er fundamentet for den pædagogiske indsats i Bo-, Aktivitets- og Læringscenter Nord. Det er en flerfaglig arbejdsplads bestående af pædagoger, sundhedsfagligt personale samt service- og administrative medarbejdere. Ledelsesteamet bliver ledere for dygtige og engagerede medarbejdere, der brænder for kerneopgaven og som arbejder målrettet mod udviklingen af koordinerende, selvorganiserede og selvledende teams.
Som ledere af forskellige faggrupper og forskellige interessenter skal ledelsesteamet skabe den rette balance i at lede både op og ned, på tværs og til siden med det fokus, at inddragelse af alle faglige perspektiver har afgørende betydning for løsning af kerneopgaven.
Ledelsesstilen skal være involverende og dialogsøgende, så det fælles VI skaber fundamentet for Bo-, Aktivitets- og Læringscenter Nord. Du skal motivere og inspirere medarbejderne og sætte en klar retning.
Det nye ledelsesteam skal skabe en fælles ledelseskultur, hvor opgaverne fordeles og løses i forhold til faglige og personlige kompetencer. Vi søger en leder med en stærk administrativ profil og en leder med en stærk faglig profil. I begge ledelsesroller handler det om at sikre følgeskab til en fælles retning, herunder skabe forståelse af og commitment til kerneopgaven og arbejdspladsens bærende værdier.
Den administrative og strategiske lederrolle
- I den administrative lederrolle taler vi overordnet om varetagelse af det økonomiske og strategiske ansvar herunder integrere og synliggøre det økonomiske aspekt systematisk i beslutninger og strategier i organisationen, så balancen mellem faglighed og indsatser er synlig og klar.
- Forny og udvikle organisationen, både gennem egne initiativer og ved at oversætte og skabe mening i tiltag, der kommer oppe- eller udefra.
- Kende de vigtigste nøgletal og administrative mekanismer og formår at navigere i komplekse forhandlinger om budgetter, investeringer og leverancer.
- Ledelseskontrol i regnskabsførelsen og udvise økonomisk bevidsthed og kompetence.
- Give medarbejderne tilstrækkelig indsigt i den samlede økonomi så økonomistyring er en integreret del af den faglige virkelighed og kan bruges aktivt som viden i idé- og udviklingsprocesser.
- Være tydelig og skarp i forhandling og sikring af sammenhængen mellem behov, indsats og takst.
Den faglige lederrolle
- I den faglige lederrolle taler vi overordnet om ansvaret for personalets trivsel og udvikling af arbejdspladsens faglige resultater og opgaveløsning.
- Sikring af at tilbuddets ressourcer udnyttes optimalt og ansvar for, at normeringer overholdes.
- Ansvarlig for at arbejdstidsplanlægning løses efter fastsatte rammer, og at roller fordeles efter kompetencer og interesse og faglige prioriteringer.
- En udviklende sans for faglig og personalemæssig ledelse i hverdagens små begivenheder, hvor ledelsen iagttager, lytter og stiller sig til rådighed for faglige og personalemæssige sparring.
- Ansvarlig for at personalets kvalifikationer løbende stemmer overens med løsning af arbejdsopgaverne
- Understøtte medarbejdernes faglige kreativitet, der giver kvalitet i opgaveløsningen - og lader dem få anerkendelsen/æren.
- Iværksætte og fastholde principperne for selvorganisering og roller i alle teams.
Kvalifikationer i øvrigt
- Ledelseserfaring
- Kendskab til lovgivning herunder de forskellige tilsynsmyndigheder
- Besidde en naturlig autoritet, er rammesættende, tydelig, delegerende og inddragende
- Gerne praksiserfaring i arbejdet eller med det specialiserede socialområde
- Være en dygtig og naturlig kommunikator, som trives med at snakke med folk formelt og uformelt
- Inddragende og professionel i samarbejde med pårørende og netværk
- Strategisk zoom som handler om at kunne skifte perspektiv mellem detalje, overblik og fremsyn.
Hvem er vi?
I Struer Kommune er det opgaven, der sætter holdet. Det er din faglighed og gode dømmekraft, der skal være fundamentet for det samspil, du skaber med borgeren og virksomhederne. Sammen skaber vi stærke partnerskaber, og vi er fælles om at udvikle fremtidens velfærd. I Struer Kommune er vi organiseret i otte centre, hvor der arbejdes med alt fra uddannelse og børns trivsel til kultur, byudvikling, erhvervsudvikling, borgernes tilknytning til arbejdsmarkedet og sociale og sundhedsfaglige indsatser. Vi favner bredt, men vi arbejder alle for at skabe de bedste forudsætninger for, at borgerne i Struer Kommune lykkes og trives.
Du vil som leder have reference til centerchefen i Center Handicap, Social og Psykiatri og vil i hverdagen være tilknyttet organisationens ledelsesnetværk, som består af 12 dygtige ledere, teamledere og faglige konsulenter.
Yderligere oplysning
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte Handicap, Social og Psykiatrichef Lene Hornstrup, lho@struer.dk / 24205097 eller procesleder Anna-Marie Dalmose Andersen, aka@struer.dk
Har du lyst til at se tilbuddene, er du meget velkommen til at kontakte medarbejderrepræsentant Katrine Hellegaard Olesen kaho@struer.dk tlf. 41569975.
Tiltrædelse den 1. marts 2024.
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den gældende overenskomst og efter principperne for lokal løndannelse. Struer Kommune opfordrer alle kvalificerede ansøgere uanset alder, køn, religion, eller etnisk tilhørsforhold at søge.
Ansøgningsfrist
Mandag den 8. januar 2024 kl. 9.00.
Vi forventer at holde første samtale den 15. januar og anden samtale den 23. januar 2024.
Imellem første og anden samtalerunde vil du skulle udfylde en personlighedsprofil, som vil skabe baggrunden for den anden samtale.
Ansøgning
Ansøgningen skal indeholde relevante uddannelsesdokumenter samt referencer fra tidligere ansættelser med tilladelse til, at ansættelsesudvalget kan kontakte disse referencer. Der vil ligeledes blive indhentet straffeattest.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Struer Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Struer Kommune, Peter Bangs Vej, 15, 7600 Struer
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 08-01-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5952514