På Børne- og Ungehjemmet Nordstjernen i Struer har man sat en ny retning for arbejdet med børn og unge gennem en anerkendt pædagogisk metode, som nu er videreudviklet til et internt læringsforløb. Resultatet er en mere tryg, struktureret og udviklende hverdag for bostedets børn og unge.
Der er kommet mere ro på både morgener, aftenritualer og andre hverdagssituationer på Nordstjernen i Struer, som er hjem for børn og unge med blandt andet autisme, opmærksomhedsforstyrrelser og betydelige funktionsnedsættelser. Her er rutiner, struktur og fokus på det, man godt kan, ekstra vigtigt for trivslen.
Dette er grundstenene i den pædagogiske tilgang KRAP, som står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik. To pædagoger på Nordstjernen har videreudviklet metoden, så den nu passer præcist til institutionens hverdag, hvilket har ført til en større kulturudvikling for både børn og ansatte.
KRAP er blevet en fælles faglig tilgang, som alle medarbejdere arbejder ud fra. Det betyder, at børnene møder voksne, der har samme sprog og samme måde at skabe relationer på, hvilket giver forudsigelighed og ro i hverdagen. Der er fokus på, hvad der fungerer for det enkelte barn, og hvordan man kan bygge videre på det, hvilket styrker børnenes selvværd og ressourcer.
I praksis bruges KRAP i alle dagens situationer – fra morgenrutiner til sengetid. Metoden hjælper de ansatte med at analysere og forstå adfærd, så børnene får den bedst mulige støtte. Der arbejdes med visuelle værktøjer, struktur og forudsigelighed, og der tages udgangspunkt i barnets perspektiv. Det skaber færre misforståelser og mere ro for både børn og ansatte.
I stedet for et traditionelt KRAP-kursus har Nordstjernen udviklet et internt læringsforløb, hvor medarbejderne arbejder med konkrete situationer fra deres egen hverdag. Dette interne forløb strækker sig over et halvt år og indebærer faste møder, refleksion og sparring. På den måde bliver KRAP en levende del af kulturen på stedet og ikke blot teori.
Erfaringerne med det interne forløb har allerede været positive. Personalet oplever større faglighed, bedre samarbejde og en mere ensartet tilgang til børnene. Vidensdeling styrker både kvaliteten i kerneopgaven og arbejdsglæden, hvilket giver en bedre hverdag for de børn og unge, som Nordstjernen er her for.
